Cincizeci de umbre ale lui Grey cunoaste succesul pe toate planurile si cu toate acestea, firul narativ a declansat un adevarat razboi. La prima vedere, erotismul este perceput ca fiind exagerat, dar din punctul meu de vedere, orice autor isi ascunde ideile profunde despre viata si oameni in spatele unor fraze mai putin conventionale. Si pentru ca publicitatea negativa este tot reclama, atat cartea, cat si filmul au ajuns sa fie extrem de cunoscute la nivel mondial.

50 de umbre ale lui Grey – roman psihologic sau doar erotic?

Intr-o lume captiva in lanturile superficialitatii si a mentalitatii limitate, E.L. James a creat doua personaje complexe care par extrem de diferite la prima vedere. Gusturile nu se discuta, dar in cele ce urmeaza iti voi prezenta ce anume m-a fascinat la aceasta carte.

Fiecare persoana are un anumit profil psihologic construit in timp, iar potrivit psihologilor, acesta se formeaza fie datorita mediului de viata, educatiei sau factorului ereditar, in proportii diferite. Ceea ce m-a captivat inca de cand am deschis aceasta carte a fost bineinteles personajul principal Christian Grey. Autorul E.L. James a reusit sa cumuleze aspectele psihologice ce se regasesc adesea in multe tiparuri masculine inca din cele mai vechi timpuri.

Personajele principale din 50 de umbre ale lui Grey

Personajele dau conturul oricarei carti. Cand imi aduc aminte de 50 de umbre ale lui Grey pot sa confirm ca extremele se atrag, dar intr-o anumita masura. Cu totii avem limite de care nu putem trece. Picatura ce umple paharul adesea este o problema minora. Cu toate acestea, E.L James a reusit sa creeze un joc intre dominare si supunere si nu numai.

Christian Grey

Personajul masculin ce a cucerit publicul feminin la nivel mondial este intruchiparea a tot ceea ce inseamna un dominator. La prima vedere, Christian Grey este o persoana puternica, un lider innascut, care nu renunta niciodata la ceea ce isi doreste. Aceasta descriere cucereste orice doamna si domnisoara, dar controversele au luat nastere atunci cand personalitatea admirabilului Christian Grey se dovedeste a fi predominata de obsesia de control. Este dificil de inteles un asemenea profil psihologic atat de complex, dar depinde foarte mult si de nivelul de empatie al fiecarei persoane.

Se spune ca in spatele oricarui barbat de succes se afla o femeie puternica. Acest lucru s-a intamplat si cu Christian. Inca din copilarie, acesta a suferit numeroase traume, pentru ca mai tarziu sa fie dominat sexual si emotional de Elena, femeia matura care si-a pus amprenta asupra lui Christian timp de sase ani.

Christian Grey a devenit omul de afaceri de succes si dominatorul perfect datorita sau din cauza ( la libera apreciere) traumelor suferite in copilarie si adolescenta. Un asemnea trecut este greu de definit in aria psihologica si cel mai adesea se manifesta la maturitate prin deconectarea de la senzatii si sentimente. Aparitia Anastasiei Steel la sediul sau de afaceri declanseaza un nou conflict interior si anume dorinta de adomina o persoana naiva si docila si sentimentele ce au fost deblocate cu gingasie de studenta ce a venit sa scrie un simplu interviu.

Anastasia Steel

La prima vedere, Anastasia il duce in eroare si pe Christian Grey, care o priveste ca pe o prada usoara. Pe parcurs, personalitatea Anei se dovedeste a fi una puternica, dar nu prin forta, ci prin pastrarea propriilor principii bine construite de-a lungul vietii. Ana reuseste sa descopere adevarata personalitate a ravmitului burlac Christian Grey – un om de gheata ce nu schiteaza in zaparenta niciun fel de sentiment. Dorinta de a scoate la lumina barbatul din spatele barierei psihologice o poarta pe Ana intr-un labrint identificat de curiozitate si sentimente de dragoste din ce in ce mai profunde pentru Christian.

O carte ce se citeste cu sufletul si nu cu mintea

Traumele psihologice sunt greu de tratat. Desi Christian pare genul de persoana care detine intotdeauna controlul, fiind un dominator desavarsit si un lider exceptional, neputinta de a trece peste procesele psihice anevoioase din copilarie il limiteaza si mai mult. Ideea pe care am desprins-o din aceasta carte este aceea ca oamenii puternici au cea mai mare nevoie de ajutor atunci cand sunt la pamant, iar dorinta de control revine din neputinta de a-ti putea controla pornirile si impulsurile negative.