Invatarea de a medita si transformarea acesteia intr-un obicei de zi cu zi nu numai ca te face sa te relaxezi mai usor si sa faci fata stresului de la munca sau din viata de zi cu zi.

De asemenea, poate fi o cale de autocunoastere si poate ajuta la imbunatatirea sanatatii. Acum: cum sa meditezi acasa ? Se poate realiza din acel spatiu intim si in care nu suntem intotdeauna singuri?

Un inceput bun este sa urmezi un curs de 7 sau 8 clase, care poate fi sustinut online sau personal la diferite institutii din tara. Atunci trebuie sa gasesti un loc special in casa care sa iti permita sa stai si sa te relaxezi fara zgomot sau interferente. In cele din urma, idealul este sa generezi o rutina zilnica de meditatie. Ideal este sa meditezi aproximativ 10 minute de fiecare data si sa o faci dimineata (la trezire) si noaptea (inainte de a merge la culcare). Puteti insoti acele momente cu muzica speciala pentru meditatie.

Meditati: sens

Desi sensul verbului a medita poate varia in functie de diferite culturi, una dintre definitiile posibile este „a te conecta cu un nivel profund de constiinta in cautarea unei stari de pace interioara”. Intr-o viziune pragmatica, a medita inseamna a gandi, inseamna a reflecta profund. Ceea ce ne permite sa ne cunoastem, sa fim constienti, sa devenim mai buni intr-o stare de pace, bunatate si spiritualitate.

Meditatia poate fi individuala sau de grup.

Meditatia poate fi individuala sau de grup.

Insa meditatia este si un mod de a te ruga, de a te ruga (mult citat pentru a se referi la viata calugarilor crestini, de exemplu), de a te conecta cu supremul, cu universul. Meditatia si contemplarea sunt, de asemenea, un mod de rugaciune. Multe dintre numeroasele tehnici de meditatie raspandite astazi provin din religiile si culturile hinduse si chineze. Cativa dintre ei s-au nascut cu mult inainte de era crestina si apoi s-au raspandit in toata Europa si de acolo in restul lumii.

Unele dintre cele mai populare forme de meditatie sunt meditatia budista, meditatia transcendentala si meditatia zen, printre altele. In majoritatea metodelor de meditatie lucrezi cu doua instrumente particulare: mantre si mandale. Mantrele sunt cuvinte, simboluri sonore care, atunci cand sunt repetate in meditatie, evoca puteri spirituale. Una dintre cele mai cunoscute mantre este Om, o silaba sacra in multe religii orientale care simbolizeaza universul si zeul Brahma, fuziunea dintre fizic si spiritual, divin si intelectual.

Mandalele sunt diagrame circulare care sunt numite si labirinturi circulare si reprezinta zona sacra a experientelor spirituale. Contemplarea lui insoteste si ghideaza unele tipuri de meditatie.

Invata sa meditezi

A medita bine este ceva ce se realizeaza in timp si cu disciplina pe care o are fiecare cu aceasta practica. In functie de tipul de meditatie pe care vrei sa-l inveti, exista diverse cursuri.

Exista mai multe tehnici pentru a invata sa meditezi.

Exista mai multe tehnici pentru a invata sa meditezi.

In cazul meditatiei Raja Yoga, de exemplu, se invata sa faca acest lucru prin ceea ce se numeste respiratie constienta. 

Moira Lowe, directorul institutiei, explica cum sa meditezi acasa

1. Luati o pozitie confortabila, fara sa va incrucisati bratele sau picioarele. 

2. Tine coloana vertebrala intr-o pozitie dreapta si lasa umerii. Tine-ti mainile deschise si degetele libere.

3. Concentrati-va pe respiratie. Respirati normal.

4. Pe masura ce esti inspirat, imagineaza-ti ca esti plin de energie pozitiva, pace, calm si seninatate. Pe masura ce expirati, eliminati gandurile, tensiunile si grijile inutile.

5. Apoi incepe sa respiri foarte profund, umpland abdomenul si umfland plamanii. Retineti aerul pentru cateva secunde si eliberati-l incet prin gura. Repetati acest exercitiu de opt ori.

7. Repetati acest exercitiu de opt ori. La final, cand eliberezi aerul, emite incet sunetul OM.

Lowe spune ca „rezultatul acestei relaxari ar trebui sa fie o stare mai alerta, o minte calma si simturi calme. Acest lucru ne deschide usa pentru a accesa si a explora lumea noastra interioara.”

Meditatia inseamna a gandi si a fi constient.  Muzica ajuta la relaxare si concentrare.

Meditatia inseamna a gandi si a fi constient. Muzica ajuta la relaxare si concentrare.

Cand inveti sa meditezi, este bine sa ne amintim ca Organizatia Mondiala a Sanatatii a recunoscut deja in 1984 efectele terapeutice ale meditatiei. Si se stie ca aceasta practica imbunatateste functionarea generala a sistemului imunitar si endocrin, scade tensiunea arteriala, regleaza ritmul cardiac, serveste la decontractare ceea ce atenueaza durerile si durerile de cap cervicale si lombare si combate clar simptomele stresului. 

Muzica de meditat

Muzica ideala pentru meditatie ar trebui sa fie calma, relaxanta, placuta, putin distragatoare sau capricioasa. Exista o multime de materiale gratuite pe internet, care pot fi gasite pe YouTube sau in aplicatii precum Spotify sau Apple Music. Exista videoclipuri, melodii melodice si melodii instrumentale.

Muzicianul japonez Kitaro a compus teme grozave ideale pentru a insoti meditatia.

Muzicianul japonez Kitaro a compus teme grozave ideale pentru a insoti meditatia.

Unii artisti care au compus muzica pentru meditatie sunt Deuter, Parijat, De Kitaro, Hylary Stagg si Deva Premal.