,,Nu a existat niciodata un scriitor care sa fi amestecat atat de perfect realismul si fantasticul”, intoneaza Ron Cephas Jones aproape de inceputul ,,Lisey’s Story”, o noua serie limitata Apple TV Plus adaptata dintr-un roman Stephen King. Jones vorbeste despre Scott Landon, un personaj interpretat de Clive Owen – un romancier a carui notorietate i-a oferit o bogatie mare, dar a carui viata se citeste ca o groaza pe care el insusi ar fi scris-o.

Este ciudat sa incepi o recenzie a unei serii realizate de Julianne Moore , unul dintre cei mai importanti interpreti din lume, discutand un alt personaj; ea este de obicei evenimentul. In calitate de Lisey, vaduva lui Scott, Moore este in mod previzibil excelent, un interpret care se simte tentant sa-l reduca la ,,de incredere” chiar daca exista atat de multe ganduri rapide care pulseaza in spatele fiecarei linii. Dar povestea nu profita suficient: desi poate fi povestea lui Lisey, este spectacolul lui Scott. Si ca urmare a mortii sale, care precede actiunea serialului, functionarea interioara a lui Scott vine pentru o examinare atenta si adesea suprarealista – completata de un fan obsedat, jucat cu zel salbatic de catre un dane DeHaan neintrerupt, care reprezinta o amenintare. Iesirea lui Lisey din durere este, uneori, practic o subplota.

Ceea ce se intampla aici se simte ca o tragere de razboi. Regizorul de serie Pablo Larrain a stabilit cu filmul sau din 2016 ,,Jackie” ca este un observator deosebit de dornic de imagini si personaje. ,,Jackie” s-a ocupat in mod specific de lupta unei femei de a-si mentine demnitatea in fata pierderii personale, facand din Larrain o alegere intuitiva pentru o serie in care personajul lui Moore trebuie sa se intristeze, dar sa-l tina impreuna pentru a-si sustine surorile (Joan Allen si Jennifer Jason Leigh, ambele excelente). Dar King a scris fiecare episod, iar apropierea romancierului de materialul sursa – o carte pe care a descris-o ca neobisnuit de personala si speciala pentru el – forteaza o structura ciudata si idei necinematice pe o poveste al carei nucleu este puternic.

Acest nucleu se afla in relatia dintre Lisey si Scott, pe care Moore o evoca cel mai picant atunci cand Owen este in afara imaginii, cu amintiri ale carismei sale persistente. Ajungem sa-l vedem pe ecran pe romancierul de groaza atat de des incat nu ni se permite sa ne lipseasca; romancierul de groaza in afara ecranului evoca pentru el atat o poveste de fund groaznic, excesiv de traumatica, cat si un mijloc suprarealist de evadare care permite lui Lisey si Scott sa comunice supranatural. Larrain tinde sa ilustreze chiar si cele mai laborioase metafore ale lui King cu pricepere si un ochi pentru frumusete, dar pur si simplu exista prea multe aici care nu ar fi putut functiona intr-un mediu vizual. Si de la Allen si Leigh, bine-veniti, la un DeHaan ingrozitor, spectacolul incearca sa se inghesuie intr-o viziune atat de panoramica a amenintarilor cu care se confrunta legatura postuma a lui Lisey si Scott, incat putem pierde din vedere aceasta legatura in intregime.

Exista multe lucruri care functioneaza bine: ceea ce se vrea a fi infricosator este infricosator, ceea ce este menit sa atinga inima va fi. Si Moore, intotdeauna priceput la interpretarea femeilor care incearca sa proiecteze calmul, este intr-o forma excelenta. Dar spectatorii se pot intreba la ce se adauga totul, de ce aceasta privire nesimtita asupra momentelor grele ale unei femei a avut, de asemenea, atat de multe lucruri suplimentare, de multe ori ciudate, care nu au dat roade. Amestecul sau de realism si fantezie este departe de a fi perfect: acesta din urma castiga intotdeauna.